Helsepersonell

FILM OM Å SNAKKE TRYGT I HELSETJENESTER

I filmen forklarer ungdommer råd fra mange fra barn om hvordan helsepersonell kan gjøre det trygt for barn å fortelle om det som er viktig for barnet. Filmen er til alle forskjellige helsepersonell, som sykepleiere, leger på sykehus, fastleger, tannleger, tannpleiere, helsesykepleiere, bioingeniører osv, og de som utdanner seg til å bli noe av dette.

For passord til filmen, send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no.
I mailen, skriv navn, hvor du jobber el.l. og i hvilken sammenheng du vil bruke filmen. Send mail fra din jobb-mailaddresse.

Disse spørsmålene kan brukes til dialog etter filmen, i større eller mindre grupper 

  • Hvordan sikre at barn får nok og forståelig informasjon? 
  • Hvordan kan dere gjøre det trygt når dere skal snakke med barn? Hvordan kan dere få til det, også når dere har kortere tid med barn? 
  • Hvordan kan dere samarbeide med barn når dere skal bestemme noe?
  • Av det som ble snakket om i filmen, hva tar dere med dere videre i studiet?
Start video

ØVINGSOPPGAVER TIL STUDENTER

Disse oppgavene er laget for å øve på noen konkrete ferdigheter, som kunnskap fra barn sier det er viktig at helsepersonell er gode på. Det er fint hvis alle studentene i hver gruppe får muligheten til å øve.

Mål: Øve på å vise snillhet sånn at barn kan kjenne det

Kunnskap fra barn
Et tydelig hovedsvar fra barn er at det er avgjørende at voksne i helsetjenester kjennes snille. Når det kjennes snilt ut, blir det tryggere å snakke med den voksne. En snill voksen, sett fra barn, er en som viser med hele seg at de bryr seg om barn. Det kan barn kjenne når de bruker snille ord og sier fine ting om barn. For at barn skal kjenne at den voksne er snill, trenger de at den voksne snakker med en snill stemme som er varm og mild. Smil og et varmt blikk er også viktig, i følge barn..

Øving
Sitt sammen to og to (det går også an å øve med seg selv i speilet).
Fortell noe som dere kjenner er litt viktig for dere. Prøv å først uten å smile, og mens dere er litt alvorlig i fjeset. Etterpå prøv å gjør det samme mens dere tydelig viser snillhet i øynene, med smilet og stemmen. Til slutt kan dere snakke sammen om hva forskjellen var med og uten at dere viste snillhet og varme i ansikt og kroppsspråk.

Mål: Øve på å stille spørsmål for å komme i dybden av det barn forteller

Kunnskap fra barn
Et tydelig hovedsvar fra barn er at voksne må være gode på å lytte og stille oppfølgingsspørsmål. Barn kan merke om den voksne lytter på hvordan ansiktet er og hvilke spørsmål den voksne stiller. Barn ber om at den voksne er fremoverlent, ser på barn med varme øyne og passer på å ikke gjøre andre ting samtidig som de snakker med barnet. For at det skal bli trygt nok for barn å snakke om det viktigste, trenger barn at den voksne stiller spørsmål som viser at de har lyttet til det barnet akkurat har sagt. Det barnet forteller må avgjøre hvilke spørsmål som stilles videre. Hvis spørsmålet handler om noe annet eller tema skiftes fort, kan det kjennes ut som at den voksne ikke lyttet godt nok..

Øving
Sitt sammen to og to. Den ene forteller om noe den er redd for, og hvorfor. Den andre prøver å stille oppfølgingsspørsmål for å forstå mest mulig. Den som forteller, forteller stadig litt mer, etter hva den andre stiller spørsmål om. Når den som stiller spørsmål kjenner at den har stilt nok spørsmål, kan dere snakke sammen om hvordan det gikk. Det er fint om dere snakker om hvilke andre spørsmål som kunne vært stilt og om hva som kan være utfordrende med å være en god lytter.

Mål: Øve på å vise følelser og reaksjoner når barn forteller om noe fint eller dumt

Kunnskap fra barn
Et tydelig hovedsvar fra barn er at det er avgjørende at voksne i helsetjenester viser følelser og reaksjoner de får når barn forteller. Det er også viktig at de forklarer ærlig til barn hva de kjenner på. Da kan barn kjenne at den voksne lytter med hjertet og at det barn sier er viktig. Hvis voksne ikke reagerer, kan barn tenke at det de har opplevd ikke er så farlig. Hvis barn forteller om noe som er vondt for dem, er det fint å møte det med følelser, reaksjoner og si “sånn skulle du aldri hatt det”.

Øving
Sitt sammen to og to. Den ene forteller om noe som f.eks har vært litt kjipt, noe veldig gøy eller noe litt skummelt. Den andre er først “likegyldig” eller alvorlig – og viser da ikke så mye reaksjoner. Deretter viser den følelser den kjenner på når den lytter til det kjipe, gøye eller litt skumle som blir fortalt og forklarer litt om hva de følelsene handler om. Til slutt kan dere snakke sammen om hva forskjellen ble for hver av dere, når dere forteller til noen med og uten følelser og reaksjoner.

Mål: Øve å på å bli litt kjent med barn første gang man møtes

Kunnskap fra barn
Et tydelig hovedsvar fra barn er at de vil bli litt kjent med den voksne for at det skal bli tryggere. Hvis barn skal få til å fortelle om noe som er viktig, trenger de å vite litt om personen de snakker med. Forslag fra barn om hva den voksne kan fortelle om seg selv er noe den er glad i, noe den liker å gjøre på fritiden, noe som kan gjøre den voksne redd, lei seg eller sint.

Øving
Sitt sammen to og to. En er barnet og en den voksne. Tenk dere at dette er første praten med et barn. Den voksne prøver å bli litt kjent med barnet og forteller litt om seg selv. Bytt på hvem som er barn og voksen. Til slutt kan dere snakke sammen om hvordan dere best mulig kan være ærlige og være dere selv, i møtet med nye barn.

Mål: Øve på å skrive journal i samarbeid med barn

Kunnskap fra barn
Et tydelig hovedsvar fra barn er at voksne i helsetjenester må skrive journal i samarbeid med barn. Voksne i helsetjenester må avtale med barnet om voksne i helsetjenester skal notere litt underveis eller om de sammen skal skrive ned det viktigste innimellom i praten eller etter praten. Hvis barnet ønsker det, kan journalen skrives i samarbeid. Hvis barnet ikke vil det, må det få mulighet til å lese gjennom det som blir skrevet, før det blir lagret i et system der flere kan se. Da kan barnet og den voksne sammen passe på at det som blir skrevet er nyttig og riktig og kjennes trygt for barnet. (Snakke snilt, s.33)

Øving
Sitt sammen to og to. En er barnet og en er helsepersonell. Avtal om den voksne skal notere litt underveis eller etterpå. Øv på å sammen oppsummere det barnet har fortalt, å få frem det som er viktig for barnet og å ikke legge vekt på det som ikke var så viktig. Til slutt kan dere snakke sammen om hvordan dere kan få til å samarbeide med barn om journalføring i praksis.