Fra plaging til inkludering
Hovedsvar fra elever er at inkludering og fellesskap er viktig for å forebygge plaging og for å lage et trygt klassemiljø. Inkludering handler om å sikre at alle får muligheten til å være med. Fellesskap handler om følelsen av å høre til og bety noe for de andre i klassen eller på skolen. Det er viktig at voksne hjelper elever med å bli kjent. Da kan elever forstå hverandre bedre, få mindre fordommer mot hverandre og bli tryggere på hverandre. Da kan det bli bedre klassemiljø, trivsel og læring på skolen.
Filmene og øvingsoppgavene under bygger på kunnskapen fra rapporten TRYGGE PÅ HVERANDRE (2024). Elevene i filmene presenterer noen av hovedsvarene i rapporten.
Filmene er til fagfolk og studenter, og passord skal kun deles på jobbmailer/studentmailer, av personvernmessige hensyn for elevene på filmene.
For passord til filmene, send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no. Skriv navn, hvor du jobber og i hvilken sammenheng du vil bruke filmen. Send mail fra din jobb-mailaddresse.
FILMER FRA VOKSNE TIL VOKSNE
Film med forklaringer fra fagfolk om hvorfor voksne burde lytte til råd fra elever om plaging, inkludering og fellesskap.
Film med forklaringer fra fagfolk om hvorfor voksne på skoler må jobbe mye og ofte med inkludering og fellesskap mellom elever.
Film med forklaringer fra fagfolk om hvorfor voksne på skoler også må vise forståelse og omsorg for elever som har plaget noen andre.
FILMER FRA BARN TIL VOKSNE
Film med forklaringer fra elever om hva som blir forskjellen når voksne på skolen jobber mer med at elever skal bli inkludert og føle på fellesskap.
Film med forklaringer fra elever om hva voksne på skolen kan gjøre for å vise at de bryr seg, blir kjent med elevene og være strenge på snille måter, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
Film med forklaringer fra elever om hvordan voksne på skolen kan sette av tid til å snakke med elevene om forskjellige temaer innenfor plaging, og gjør det trygt for elevene å snakke sammen om det, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
Film med forklaringer fra elever om hvordan voksne på skolen kan hjelpe elever med å bli kjent og trygge på hverandre, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
Film med forklaringer fra elever om hvordan voksne på skolen kan hjelpe elever med å inkludere hverandre, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
Film med forklaringer fra elever om hvordan voksne på skolen kan gjøre det trygt for elever som plager andre, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
Film med forklaringer fra elever om hvordan voksne på skolen kan gjøre det trygt for elever som blir plaget, og hva som blir forskjellen hvis voksne gjør dette.
OM METODEN I "TRYGGE PÅ HVERANDRE"
Film hvor metodeansvarlig Marit Skivenes og undersøkere fra Forandringsfabrikken forteller om Forandringsmetoden og hvordan den er brukt i denne undersøkelsen
240 barn har sagt ifra om tilstanden i skolen når det gjelder plaging!
Forandringsfabrikken gjør det igjen:
• de gir barn og unge en stemme
• de kommer med gode og konkrete råd
• de bidrar til en bedre forståelse for barn og unges hverdag
«Si ifra til en voksen» – dette har barn og unge fått høre siden de kom til verden. Men mange sier at det er utrygt å si ifra. De får ikke vite hva som skjer med informasjonen de gir. De vet ikke hva de voksne gjør med det de forteller. Mange ganger opplever de at det ikke gjøres noen ting. Hvordan kan voksne i skolene klare å møte barn og unge på en måte som gjør at de får tillit?
• Lytt aktivt til hva barn og unge forteller
• Snakk med barn og unge før det de forteller deles videre til andre voksne
• Snakk med barn og unge før det settes i gang tiltak som handler om dem
• Husk at barn og unge vil snakke om plaging i stedet for mobbing – det gir et bredere bilde av erfaringene de har
• Husk at inkludering og fellesskap er viktig
• Hjelp barn og unge til å bli kjent med hverandre på trygge måter
• Forstå at barn og unge vil ha voksne som er «strenge» uten at de er sure
• Forstå at de som plager noen kan ha det vondt inni seg
Nå er det voksne sin oppgave å lese, forstå og justere sin egen praksis.
Tusen takk til alle dere 240 barn som har deltatt i undersøkelsen og tusen takk til Forandringsfabrikken for at dere hele tiden står på for å få frem barn og unges stemmer.
TUSEN TAKK!