Verktøyhefte: Hvordan kan lærere gjøre klasserommet trygt, og hvordan kan elever møtes med varme og følelser?
Trygt i klassen er et verktøyhefte laget for å bidra til et trygt og godt læringsmiljø. Verktøyheftet er utviklet i samarbeid mellom elever og fagfolk, med kunnskap fra barn i hele landet som utgangspunkt. I tillegg bygger de på barns grunnleggende rettigheter etter FNs barnekonvensjon.
Verktøyene har tydelige mål, utstyrslister og beregnet gjennomføringstid. Med timer menes skoletimer.
Verktøyene er for 1.-10. trinn, men må tilpasses etter alder og kan brukes i hvert eneste klasserom, på hver eneste skole, hver eneste dag.
Hvis skolen skal kjennes trygg, er menneskevarme fra de voksne grunnleggende. Det er også grunnleggende å kjenne seg trygg blant andre barn på skolen. Barn må kjenne at de blir samarbeidet med av læreren, på en god måte og at meningene deres er viktige. De må også være trygge på at de voksne på skolen klarer å stoppe dumme situasjoner på trygge måter.
Kunnskap direkte fra barn viser klinkende klart at trygghet fører til bedre læring og økt trivsel.
DEL 1: Grunnmuren for verktøyet
DEL 2: Verktøy for trygghet
DEL 3: Verktøy for varme & følelser
DEL 4: Verktøy for samarbeid
DEL 5: Verktøy for å stoppe trygt
DEL 6: Til ledelsen