HVA SLAGS KUNNSKAP DIREKTE FRA BARN TRENGER STUDENTER I NORDEN?

Publisert 22.september 2025

Mange av fagfolkene som barn og unge vil møte i framtidas oppvekstsystem, tar nå utdanning på universitetene, til å bli lærer, barnehagelærer, helsearbeider, psykolog, lege, arbeid i barne- og familievernet, politi og flere yrker. Hva slags kunnskap direkte fra barn trenger studentene? Dette spørsmålet angår barn og unge som studentene seinere skal møte og de har etter barnekonvensjonen rett til å bli tatt på alvor i denne beslutningen. Studentene, lærerne på utdanningene, fagfolk i tjenestene, byråkrater og politikere, har jo også viktige stemmer i dette.

Forandringsfabrikken har over det siste tiåret arbeidet med disse temaene i Norge, i samarbeid med lærere på ulike universiteter og utdanninger. Nå har dette arbeidet blitt nordisk og universiteter og profesjonshøyskoler i flere land har meldt seg på. Sammen med lærere, studenter og organisasjoner rundt om i Norden, skal vi finne ut hva slags kunnskap og på hvilke måter dette kan gjøres. Her er noen av undervisningsformene som prøves ut, bygd på svar fra grupper av barn og unge og i samarbeid med utdanningene:

SAMUNDERVISNING: Unge og en universitetslærer underviser sammen. I dialoger går de i dybden for å finne ut hvordan ungdommene på institusjon kan møtes på trygge og nyttige måter. Dette er prøvd på utdanninger til barnevernsarbeider, vernepleier og psykososialt arbeid

CASE MED UNGDOMMER: Studentene deles i grupper og hver av gruppene møter en ungdom som forklarer en situasjon og viser hvordan barn og unge kan uttrykke seg i denne situasjonen. I dialoger arbeider de med hvordan studentene best mulig kan møte ungdommen. Dette er prøvd på utdanninger til lærer, psykolog, helsearbeider, barnevernsarbeider, sosionom og vernepleier.

KICK: 4-5 unge besøker utdanningene helt i starten av år 1 for å “kickstarte” med kunnskap fra barn. Ungdommene forklarer hva som er god profesjonalitet, sett fra kunnskap fra mange barn, og hvordan de tenker barns rettigheter etter artikkel 3, 12 og 16 kan sikres på gode måter. KICK har besøkt de fleste universitetene i Norge gjennom de siste årene, og har vært på barnevern-, lærer- og vernepleierstudier.

TAKK spesielt til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sin barnevern- og vernepleierutdanning for årevis med mye utprøving og til Universitetet i Tromsø (UiT) sin psykologutdanning. Tidligere har vi også hentet viktige erfaringer med kunnskap fra barn på utdanningene; på NTNU, HVL, UiB, UiS, UiA, HiVolda og OsloMet. Alle disse erfaringene blir med ut i Norden!

Proffer underviser sammen med Vegard, lærer på barnevernutdanningen på USN

Proffer med studenter etter KICK på USN