Hva skal til for at elever føler at tverrfaglige samarbeid er nyttige? Hvordan kan samarbeidsmøter kjennes trygge for eleven? Hvordan kan voksne sikre at eleven får til å si sin ærlige mening? Hvordan kan voksne passe på at eleven føler seg hørt og samarbeidet med fra start til slutt i det tverrfaglige samarbeidet?
Forandringsfabrikken har reist rundt i Norge for å få svar på dette. 106 elever, i alderen 12-17 år, har gitt råd. Dette er barn som har erfaring med tverrfaglige samarbeid hvor skolen har samarbeidet med en eller flere tjenester – med mål om å gjøre elevens skolehverdag bedre.
I rapporten er det råd om hvordan: ♥️ gi nok informasjon, på trygge måter ♥️ fortelle trygt videre ♥️ lage trygge møter ♥️ bestemme sammen med eleven
Det er også oppsummerte erfaringer om hvordan elever har fått informasjon om tverrfaglige samarbeid, hvordan elever har opplevd at voksne deler videre til andre voksne i samarbeidet og voksne hjemme, hvordan elever har opplevd møter og hvordan avgjørelsene har blitt tatt i samarbeidet.