NY RAPPORT: SAMARBEID ALLTID MED MEG

Publisert 2.september 2025

Hva skal til for at elever føler at tverrfaglige samarbeid er nyttige? Hvordan kan samarbeidsmøter kjennes trygge for eleven? Hvordan kan voksne sikre at eleven får til å si sin ærlige mening? Hvordan kan voksne passe på at eleven føler seg hørt og samarbeidet med fra start til slutt i det tverrfaglige samarbeidet?

Forandringsfabrikken har reist rundt i Norge for å få svar på dette. 106 elever, i alderen 12-17 år, har gitt råd. Dette er barn som har erfaring med tverrfaglige samarbeid hvor skolen har samarbeidet med en eller flere tjenester – med mål om å gjøre elevens skolehverdag bedre.

I rapporten er det råd om hvordan:
♥️ gi nok informasjon, på trygge måter
♥️ fortelle trygt videre
♥️ lage trygge møter
♥️ bestemme sammen med eleven

Det er også oppsummerte erfaringer om hvordan elever har fått informasjon om tverrfaglige samarbeid, hvordan elever har opplevd at voksne deler videre til andre voksne i samarbeidet og voksne hjemme, hvordan elever har opplevd møter og hvordan avgjørelsene har blitt tatt i samarbeidet.