KICK er når proffer møter studenter helt i starten av første året for å “kickstarte” utdanningen med kunnskap fra barn. Denne gangen møtte proffer førsteårsstudenter på vernepleie og barnevernspedagogutdanningene.
Nasjonal retningslinje (RETHOS) sier at kjernekompetansen for barnevernutdanningen er knyttet til forsknings- og praksisbasert kunnskap, sammen med kunnskap fra barn, unge og deres foresatte. Her passer proffene inn. Læreren forklarte flere ganger underveis at kunnskapen som proffene delte, er en viktig del av utdanningen deres.
Proffene presenterte råd om hva som er god profesjonalitet, sett fra barn og unge: – at fagfolk møter dem med normalitet, åpenhet og kjærlighet – at det er avgjørende å gi barn nok informasjon, mulighet til å kunne uttale seg fritt, si fra til dem før noe fortelles videre som de har sagt eller gjort og ta utgangspunkt i barnets synspunkt når det skal vurderes hva som er til barnets beste – at utfordrende handlinger må møtes med åpenhet og forståelse for at noe vanskelig eller vondt ligger bak
TAKK Universitet i Sørøst-Norge, som sikrer at kunnskap fra barn er en del av undervisningen til barnevern- og vernepleierstudentene.