HVORDAN MØTE ELEVER KLOKT NÅR DU ER BEKYMRET FOR VOLD ELLER OVERGREP - KOMPETANSEPAKKE

Hvordan kan voksne i skolen snakke med barn som er utsatt for vold og overgrep? Hvordan skal de gjøre det trygt til at barn kan fortelle om det de opplever? Hvordan skal de melde til barnevernet på en måte som er trygg for barn? Det er ikke tilfeldig hvem barn forteller til når de forteller om vold eller overgrep. Når et barn forteller til en voksen, har den voksne klart å gjøre det trygt nok og å få barnets tillit. Å lage trygghet og tillit kan voksne jobbe med hver dag og på mange måter. 

I denne pakken får de voksne på skolen viktig kunnskap for I denne pakken får de voksne på skolen viktig kunnskap for å gjøre det tryggere for barnet når voksne er bekymret for eller et barn har fortalt om vold og overgrep. 

For å gå gjennom kompetansepakken, trenger du boka ‘Klokhet om vold og overgrep’ (2020). Du vil også trenge passord til filmene. For å få passord til filmene, send e-post til: bestilling@forandringsfabrikken.no 

Klokhet om vold og overgrep (2020)

I boka presenteres oppsummerte erfaringer og råd fra 500 barn som er utsatt vold eller overgrep i nære relasjoner. Dette er kunnskap direkte fra barn. Fagfolk fra barnehage, skole, helsetjenester, barnevern og politi bidrar med sin kunnskap.

Hovedbudskapet er hvordan gjøre det trygt nok for barn til å fortelle og trygt nok etter at de har fortalt. Du får svar på hvordan du i praksis kan bruke barns grunnleggende rettigheter etter FNs barnekonvensjon.

DEL 1 - FORTELLINGER FRA BARN

Les 
Les kap.2 i Klokhet om vold og overgrep s. 52 – 71 Fortellinger fra barn

Se filmer 
Se filmene under 

Refleksjonsoppgaver 
Snakk sammen om historiene fra filmene og boka. Hjelpespørsmål:

  • Hvorfor er det noen voksne som oppleves som trygge for barna?
  • Hvordan kan dere gjøre det trygt eller lettere for barn å fortelle om vonde ting?
  • Hva med de elevene som har uttrykk som er vanskelige å takle? 

DEL 2 - UTFORDRINGER I DAG

Se filmer
I den første filmen møter dere tre ungdommer som forteller tre av hovedgrunnene til at barn ikke forteller om vold og overgrep, med eksempler fra egne liv. 

Den andre og tredje filmen viser noen utfordringer mange barn peker på i dag, om hvordan barn blir møtt, før barn forteller og når barn har fortalt om vold eller overgrep.

Les
Les kap. 1 i Klokhet om vold og overgrep s. 26 – 51: Utfordringer 

Refleksjonsspørsmål 
Diskuter refleksjonsspørsmålene og eventuelt andre problemstillinger dere tenker på etter å ha sett filmene og lest. 
Husk at hvis du diskuterer med andre, å være forsiktig med å snakke om elev, og snakk mer generelt om hvordan du tenkte i situasjonen. 

  • Hvilke tanker lager filmene og utfordringene som presenteres i kapittel 1 i boken?
  • Har du tidligere kommet opp i situasjoner der du har måttet tenke over hvordan beholde tilliten til eleven foran deg? 
  • Hvilke tanker fikk du om hva du vil øve på å gjøre ved bekymring for elever, etter å ha sett filmene og lest? 
  • Hvordan kan du melde bekymring sammen med barnet? 
Les
Les kap. 15 i Klokhet om vold og overgrep s. 318 – 323: Fra Kripos og politihøgskolen.  

DEL 3: VIKTIG Å VITE OG VÆRE

Les 
Les kap.3 i Klokhet om vold og overgrep s. 74 – 89:Viktig å vite og være 

Se filmer 

Refleksjonsoppgave 
Snakk sammen om hvordan dere kan finne ut hva som ligger bak ulike smerteuttrykk. Hjelpespørsmål:

  • Hvordan kan dere møte de ulike smerteuttrykkene klokt og trygt for barn?
  • Hvordan kan dere tenke om og behandle barn og ungdommer med ulike og sterke smerteuttrykk, på måter som gjør at de ikke mister tillit til voksne? 

DEL 4: RÅD TIL SKOLEN - FRA BARN, UNGDOM, KRIPOS OG POLITIHØGSKOLEN

Les 
Les kap. 8 i Klokhet om vold og overgrep s. 152-173: Grunnskolen  

Les
Les kap. 15 i Klokhet om vold og overgrep s 318-323: Fra Kripos og Politihøgskolen 

Ferdig med kompetansepakken?

TUSEN TAKK for at du har tatt imot kunnskap direkte fra barn og om hvordan bedre sikre barns prosessrettigheter! Det betyr veldig mye for alle elevene som delt erfaringer og råd i Forandringsfabrikkens skoleundersøkelser. Vi håper du tar med deg dette inn i skolehverdagen! 

RELEVANTE KOMPETANSEPAKKER

Hvordan gjøre det tryggere i klassen

Når det blir trygt i klassen og trygt med læreren, blir det lettere å fortelle viktige ting til læreren som den burde vite. Bygd på kunnskap fra barn har elever og fagfolk i skolen lagd et verktøyhefte fullt av forskjellige råd for å gjøre det tryggere i klassen og få mer tillit til lærerne. 

Hvordan og hvorfor ha TIMEN LIVET

Mange barn og unge har fortalt at det er avgjørende å bli kjent med hverandre og læreren for at det skal kjennes trygt i klassen. TIMEN LIVET er en snakketime for barn og unge, der de blir bedre kjent og får øve på å sette ord på følelser. Da kan det bli det lettere å fortelle om vonde opplevelser og følelser som elevene går med inni seg.