BESTEMME SAMMEN MED KLASSEN
Podcast fra elever
Elever i 5.-10. trinn har bidratt med kunnskap de har i undersøkelsen ‘Bestemme klokt’. Hovedsvarene som gikk igjen fra mange elever mange steder i landet, er her satt sammen til 8 podcast-episoder. De inneholder råd og forklaringer fra elever om hvordan og hva de vil bli samarbeidet med om å bestemme på skolen, og hvorfor de tenker det er viktig at elever er med å bestemme.
Podcastene er delt innunder tre deler:
1. Viktig å huske
2. Hvorfor det er viktig at elever er med å bestemme
3. Hvordan og hva elever vil være med å bestemme
Under hver del kommer refleksjonsspørsmål til hver podcast-episode. Disse kan brukes av fagfolk i skolen f.eks på kompetansehevingsdager, eller i undervisning på lærer- og pedagogstudiet.
VIKTIG Å HUSKE
Elever lærer best på ulike måter
Elever må bli spurt og tatt på alvor
Refleksjonsspørsmål
- Hvorfor er det viktig for elever at læreren bestemmer og tilpasser undervisningen i samarbeid med elevene?
- Hva tenker du forskjellen kan bli for elever når undervisningen er variert?
- Hvordan kan det føles for elever når de blir spurt om hva de tenker?
- Hva tenker du kan bli forskjellen på hva elever sier, når de vet at svarene deres blir tatt på alvor?
HVORFOR DET ER VIKTIG AT ELEVER ER MED Å BESTEMME
Elever kan føle seg verdifulle og skole blir gøyere
Elever lærer bedre
Elever får mer motivasjon
Elever kan få tryggere og bedre relasjon til lærer
Refleksjonsspørsmål
- Hva kan det gjøre med hvordan det kjennes å gå på skolen når elever føler seg verdifulle på skolen?
- Hvorfor kan skolen kjennes mer gøy når elever får være med å bestemme?
- Hvorfor lærer elever bedre når de kan være med å bestemme ting som er viktige for seg?
- Hvordan kan du tilrettelegge for at elever får være med å bestemme ting som handler om seg?
- Hva kan forskjellen bli for elever når de kjenner på mer motivasjon?
- Hva kan du gjøre for å bidra til at elevene dine blir mer motiverte?
- Hvorfor kan det bli et bedre forhold mellom elevene og læreren når læreren inkluderer elevene i avgjørelser som gjelder dem selv?
- Hva tenker du kan bli forskjellen når elevene har et bedre forhold til læreren?
HVORDAN OG HVA ELEVER VIL VÆRE MED Å BESTEMME
Hvordan samarbeide med elevene
Eksempler på hva elever vil være med å bestemme
Refleksjonsspørsmål
- På hvilke måter kan lærere samarbeide med elevene i avgjørelser som gjelder klassen?
- Hva tenker du at du kan få ut av å samarbeide med elevene i avgjørelser som gjelder klassen?
- Hvilke ting er viktig for mange elever å være med å bestemme?
- På hvilke måter kan du gjøre undervisningen variert for elevene?
RELEVANTE PUBLIKASJONER
Takk til Stiftelsen Kaare Berg for midler som gjorde det mulig å lage podcastene.