BESTEMME SAMMEN MED KLASSEN

Podcast fra elever

Elever i 5.-10. trinn har bidratt med kunnskap de har i undersøkelsen ‘Bestemme klokt’. Hovedsvarene som gikk igjen fra mange elever mange steder i landet, er her satt sammen til 8 podcast-episoder. De inneholder råd og forklaringer fra elever om hvordan og hva de vil bli samarbeidet med om å bestemme på skolen, og hvorfor de tenker det er viktig at elever er med å bestemme. 
Podcastene er delt innunder tre deler: 
1. Viktig å huske 
2. Hvorfor det er viktig at elever er med å bestemme 
3. Hvordan og hva elever vil være med å bestemme 

Under hver del kommer refleksjonsspørsmål til hver podcast-episode. Disse kan brukes av fagfolk i skolen f.eks på kompetansehevingsdager, eller i undervisning på lærer- og pedagogstudiet. 

VIKTIG Å HUSKE

Elever lærer best på ulike måter

Elever må bli spurt og tatt på alvor 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvorfor er det viktig for elever at læreren bestemmer og tilpasser undervisningen i samarbeid med elevene?
  • Hva tenker du forskjellen kan bli for elever når undervisningen er variert?
  • Hvordan kan det føles for elever når de blir spurt om hva de tenker?
  • Hva tenker du kan bli forskjellen på hva elever sier, når de vet at svarene deres blir tatt på alvor?

HVORFOR DET ER VIKTIG AT ELEVER ER MED Å BESTEMME

Elever kan føle seg verdifulle og skole blir gøyere 

Elever lærer bedre

Elever får mer motivasjon 

Elever kan få tryggere og bedre relasjon til lærer

Refleksjonsspørsmål 

  • Hva kan det gjøre med hvordan det kjennes å gå på skolen når elever føler seg verdifulle på skolen?
  • Hvorfor kan skolen kjennes mer gøy når elever får være med å bestemme?
  • Hvorfor lærer elever bedre når de kan være med å bestemme ting som er viktige for seg? 
  • Hvordan kan du tilrettelegge for at elever får være med å bestemme ting som handler om seg? 
  • Hva kan forskjellen bli for elever når de kjenner på mer motivasjon? 
  • Hva kan du gjøre for å bidra til at elevene dine blir mer motiverte? 
  • Hvorfor kan det bli et bedre forhold mellom elevene og læreren når læreren inkluderer elevene i avgjørelser som gjelder dem selv?
  • Hva tenker du kan bli forskjellen når elevene har et bedre forhold til læreren? 

HVORDAN OG HVA ELEVER VIL VÆRE MED Å BESTEMME

Hvordan samarbeide med elevene

Eksempler på hva elever vil være med å bestemme 

Refleksjonsspørsmål 

  • På hvilke måter kan lærere samarbeide med elevene i avgjørelser som gjelder klassen? 
  • Hva tenker du at du kan få ut av å samarbeide med elevene i avgjørelser som gjelder klassen?
  • Hvilke ting er viktig for mange elever å være med å bestemme? 
  • På hvilke måter kan du gjøre undervisningen variert for elevene?

RELEVANTE PUBLIKASJONER

Takk til Stiftelsen Kaare Berg for midler som gjorde det mulig å lage podcastene.