UNGE UTSATT FOR VOLD OG OVERGREP I NÆRE RELASJONER

PUBLIKASJONER

I filmene forklarer ungdommer råd fra rapportene «Rett og sikkert», «Ikke slem, det handler om noe» og boka «Klokhet om vold og overgrep». 
Du trenger passord for å se filmene. Send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no.
Vi sender kun passord på forespørsel fra fagfolk i kommuneadministrasjon, politiet, andre relevante yrker, eller på utdanninger.
I mailen, skriv navn, hvor du jobber el.l. og i hvilken sammenheng du vil se filmene. Send fra din jobb-mailaddresse.

AVHØRSDAGER

Noen dager etter Sara på 12 år hadde fortalt til sosiallæreren på skolen at mamma noen ganger slår henne og søsteren ble hun tatt med til barnehuset. Sara prater litt med rådgiveren på barnehuset. Når hun kommer inn i avhøret så blir Sara helt satt ut. Dama fra barnehuset som smilte og tulla rett før de gikk inn i avhøret ble plutselig veldig alvorlig, og begynte å snakke på en helt annen måte. Sara lurte på hvorfor hun ikke forstår spørsmålene dama stiller, hvorfor hun blir helt stille innimellom og hvorfor hun ikke smiler lengre. Øynene til Sara dras også mot kameraet hele tiden. Hun lurer på hvorfor det må være kamera her og hvem som får se filmen. Inni Sara blir det bare kaos og redsel, og hun tør ikke å si noe som helst. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hva kan være grunnen til at Sara ikke tør å si noe i avhøret? 
  • Hva kunne blitt gjort for at Sara skulle fått til å fortelle?

Tom på 5 år har blitt tatt med til barnehus fordi han har fortalt til barnehagelærer Monica at pappa pleier å gjøre ekle ting med han når Tom skal legge seg. Før Tom skulle til barnehuset var Monica tydelig på hun måtte være med som følgeperson etter ønske fra Tom. På barnehuset trekker Tom seg mye tilbake og gjemmer seg. Når han kommer inn i avhøret vil han bare ut og vil ikke snakke i det hele tatt. Avhøreren ser at Tom er veldig utrygg og bestemmer at de må ta en pause. 

I pausen snakker avhøreren med Tom og spør om det er noe hun kan gjøre for at Tom skal få til å være med tilbake i avhøret. Da sier Tom at Monica måtte være med, fordi hun er snill. Avhøreren tenker først at dette er litt problematisk, men etter å ha snakket litt mer med Tom og Monica finner de ut at det er viktig å prøve det. Hvis det gjør det tryggere for Tom. 

Tilbake i avhøret så sitter Monica vedsiden av Tom, og trygger han. Sakte men sikkert får Tom til å forteller litt og litt mer om det som skjer med pappa om kveldene. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvordan kunne avhøreren gjort det tryggere for Tom helt fra starten? 
  • Hva tenker dere det hadde å si at Tom fikk ha med seg Monica inn i avhøret?

AKSJONSDAGER

En dag på skolen blir Luke på 12 år plutselig hentet av to folk. Sammen med de og kontaktlæreren sin måtte han bli med i en bil. I bilen skjønner han ingenting, de voksne forteller nesten ingenting til han. Inni Luke blir det mange forskjellige følelser. Luke er redd for om det er han som har gjort noe feil, og for hva som egentlig skjer. 

Han merket på de voksne i bilen at dette ikke var en like stor overraskelse for dem. Måten de voksne snakker på, og er på, får Luke til å tenke at alle disse voksne har visst om dette. Til og med Thomas som var kontaktlæreren hans visste det, men Luke har ikke fått vite noe som helst. Luke tenker at han ikke kan snakke med noen, det blir alt for skummelt og utrygt. Når han kommer til barnehuset svarer han kort på spørsmålene og er ellers helt stille. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvordan kunne voksne rundt Luke lagt til rette for Luke skulle ha kjent seg tryggere? 
  • Hvilke informasjon er det viktig å gi til Luke? 

Elli 12 år har fortalt til gymlæreren sin at det ofte er mye kaos hjemme og at hun prøver å være der minst mulig. Elli forteller at mamma og pappa krangler mye og at de pleier å være dumme mot hun. Gymlæreren forstår at noe må gjøres og finner ut sammen med Elli at de skal kontakte politiet. 

Først vil politiet at gymlæreren ikke skal si noe mer til Elli om hva som skal skje videre, fordi de er bekymret for hva det kan gjøre med etterforskningen. Gymlæreren er opptatt av at dette må gjøres på en trygg måte for Elli, og frykter at Elli skal lukke seg hvis det blir utrygt. De bestemmer seg for at gymlæreren skal snakke med Elli. 

Gymlæreren forteller til Elli at hun skal på noe som heter barnehus og hva som skjer der. Han forteller også at ingen kommer til å fortelle foreldrene til Elli at hun skal i avhør, og passer på at Elli får vite at foreldrene skal i avhør samme dagen som Elli. 

Sammen med Elli blir han enig om at hun ikke skal fortelle noe til foreldrene om avhøret, og at hvis det blir veldig skummelt å være hjemme så kan hun ringe til han og de kan møtes. Til slutt så sier gymlæreren at Elli bare må sende melding eller huke tak i han hvis det er noe mer hun lurer på eller hvis det er noe annet. 

Selv om Elli syns avhør fortsatt høres litt skummelt ut, syns hun hvertfall det er litt tryggere når gymlæreren forteller hun om det og når hun vet at de to kan snakke sammen før hun skal til avhøret. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hva tenker dere forskjellen er når Elli blir tett samarbeidet med i forkant av avhørsfagen? 
  • Hva er det viktig at gymlæreren og politiet gjør fremover for å bevare tryggheten til Elli?

VOLD/KRANGLING HJEMME

En dag kommer faren til Silja 16 år hjem og er full og sint. Han roper og knuser ting, og Silja hører at han og kjæresten krangler med høye stemmer. Silja går inn til lillesøsteren sin, og holder rundt henne. Selv om hun er redd, så vet hun at hun må passe på søsteren sin. 

Silja hører en bil kjøre inn på gårdsplassen, og plutselig banker det hardt på døren. Hun ser ut vinduet og der er det to politifolk med uniformer. De banker hardt på døren og går inn. Silja hører politifolkene snakker strengt og med høy stemme til faren, og hun hører skumle lyder. Selv om Silja er mye redd av det pappa gjør, så blir hun nå veldig bekymra for om det går bra med pappa og om politifolkene er snille med han. 

Etterhvert kommer det politidamen som var med opp til Silja og søsteren. Silja fryser til og blir livredd for hva damen skal gjøre. Silja tenker at det ikke går an å snakke med noen som hun ikke vet om har vært snill mot pappa eller ikke. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvordan kunne politiet møtt denne situasjonen på en tryggere måte for Silja og søsteren? 
  • Hvorfor er det viktig å møte foreldre på rolige måter, også når de kan gjøre vonde eller dumme ting?

Arin 9år  sitter på kjøkkenet når han hører at moren begynner å knuse ting i stuen. Moren kjefter på broren hans, og det høres ut som at han blir slått. Arin fryser til, og det eneste han får til er å hyle veldig høyt. En av naboene hører dette, og ringer til politiet. Arin hører at moren fortsette å ødelegge ting i stuen. 

Telefonen til Arin ringer, selv om han er redd så tar han den. På den andre siden er det en rolig og snill stemme til en politimann. Han forklarer at de er på vei hjem til Arin fordi noen har sagt at det kommer mange lyder fra huset. Mannen lurer på om det er noe det er viktig at de husker på når de kommer. Sammen med politimannen blir Arin enig om at de parkerer bilen litt vekk fra huset sånn at alle naboene ikke ser politibilen, og politiet får vite at det er viktigst å passe på at det går bra med broren til Arin først. Når politimennene kommer til huset, går de rolig inn døren. Først går den ene mannen til broren til Arin som har gått inn på badet, og den andre mannen prøver å roe ned moren. Han som roer ned moren passer på å snakke med en rolig men tydelig stemme til moren. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvorfor er det viktig at politiet snakker rolig til moren også? 
  • Hva tenker dere det har å si for Arin at han blir ringt opp, før politiet kommer til huset?

BARN SOM SELV FORTELLER TIL POLITIET

Etter skolen en dag bestemte Fanny på 14 år seg for at hun må gå til politihuset. Det går ikke an at det som skjer hjemme fortsetter, hvis det ikke stopper snart så får ikke Fanny til å leve lengre. Når hun kommer til skranken møter hun en mann som ser snill ut. Fanny får ikke til å si så mye, men hun greier å si at det er umulig å være hjemme og at hun trenger hjelp. 

Politimannen i skranken forteller først at Fanny er veldig modig som turte å komme å si fra. Så spør han om hun vil være med på et annet rom sånn at de to kan snakke litt sammen. Politimannen sier til at Fanny aldri skulle ha opplevd de tingene der, og sier at han er veldig lei seg på hennes vegne. Fanny ser på fjeset til mannen at han mener det. 

Politimannen passer på å si tidlig til Fanny at han kommer til å måtte si noe av det Fanny forteller videre, men at de to skal finne ut hva og hvordan før noe deles. Etter at de har snakket litt mer sammen forteller politimannen hvilke ulike alternativer som finnes nå, sånn at Fanny kan kjenne seg trygg, og sier veldig tydelig til Fanny at de to må finne dette ut sammen. Sånn at det blir tryggest mulig for Fanny. Selv om Fanny er livredd for hva som kommer til å skje fremover, er det likevel veldig godt å endelig møte en voksen som finner løsningene sammen med hun. Da blir det litt lettere å fortelle det som er viktigst for hun. 

Refleksjonsspørsmål 

  • Hvilke informasjon er det viktig å gi for barn som selv forteller til politiet? 
  • Hva tenker dere det har å si at politimannen fant ut med Fanny hva som skulle skje videre? 

UNGE I KONFLIKT MED LOVEN

Tariq på 14 er ute på gata med noen kompiser. Politiet får beskjed om at noen er rana et sted i nærheten og begynner å lete etter gjerningspersoner. De ser Tariq og gjengen og ser at de ligner beskrivelsen fra offeret. Politiet bestemmer seg for å stoppe guttene men guttene løper. Politiet roper etter dem og truer med å sende hund. Tariq blir livredd og tenker han har ingen annet valg enn å løpe. Han husker sist han ble stoppa. Da brukte politiet makt for så å ringe hjem til foreldrene, så Tariq fikk bank der også. Han måtte unngå det. En politimann catcher han etter en kort løpetur og smeller han rett ned i bakken. Tariq leker tøff, spytter på politifolka og er frekk. Politiet slipper ikke og drar han inn i bilen. 

Refleksjonsspørsmål:

  • Hva kunne politiet gjort annerledes i denne situasjonen?
  • Hva kan politiet gjøre i etterkant for at Tariq ikke skal bli så redd neste gang?

Politiet får telefon fra en institusjon om at Henrik 17 år er sint og har knust mange av møblene igjen. 2 politimenn som kjenner Henrik fra tidligere rykker ut til oppdraget. I bilen snakker de om hvordan de kan møte Henrik på tryggest mulig måte. Politimennene blir enige om at de ikke kan bruke makt på Henrik da de ikke vet hva han har opplevd og hva slags reaksjoner han kan få på maktbruk. Når politiet er fremme ber de institusjonen si fra om at politiet har kommet og vil snakke med Henrik. Når politiet kommer inn og møter Henrik forteller de at de ikke har tenkt til å bruke makt på han, at de vet det er en grunn til at han har knust møblene på institusjonen 

Refleksjonsspørsmål:

  • Hvorfor er det viktig å risikovurdere bruk av makt på vei til oppdraget?
  • Hva tror dere forskjellen ble når politiet kom inn i institusjonen rolig?

BEKYMRINGSSAMTALER

Når Abdul 16 år skulle i bekymringssamtale ringte politimannen som skulle ha samtalen med han. På telefon ble de litt kjent og Abdul fikk informasjon om bekymringssamtalen. Politimannen spurte også hvordan bekymringssamtalen kunne gjøres tryggest mulig for Abdul. Abdul fortalte at han syntes at uniform og det å være på politistasjonen var skummelt. Politimannen prøvde på telefon å finne en løsning sammen med Abdul sånn at bekymringssamtalen kunne være så trygg som mulig. Etter telefonpraten sendte Politimannen informasjonen til Abdul på melding sånn at han kan lese over det på nytt hvis han glemmer noen.

Refleksjonsspørsmål:

  • Hva slags informasjon kan være viktig å få før bekymringssamtalen?
  • Hva kan være et alternativ når en ungdom synes det er skummelt å ha bekymringssamtale  på politistasjonen?