Voksne i barnehagen som kjennes trygge

FRA RAPPORTEN "TRYGT FOR OSS" (2022)

Barn kan merke at voksne oppfører seg på forskjellige måter til ulike tider. Barn kan føle at det skjer på grunn av ulike ting de selv eller andre barn gjør. De merker også om voksne viser at de er glade i barna.

Barn merker på ulike måter om voksne viser at de er glade i dem. For mange gjør det å føle at voksne er glade i dem, at de blir glade i den voksne også.

Barn får med seg at voksne viser ulike følelser når barn gjør eller sier forskjellige ting. Hvordan voksne ser ut og hva de sier, påvirker hvilke følelser barn kjenner på i barnehagen.

Les hele rapporten her

KUNNSKAPSFILMER

Kunnskapsfilmene under bygger på kunnskapen fra rapporten: Trygt for oss (2022). Barna i filmene presenterer noen av hovedsvarene i rapporten.
Du trenger passord for å se filmene. Send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no. Vi sender kun passord på forespørsel fra barnehageansvarlige i kommuneadministrasjon, fagfolk i barnehager eller fra barnehageutdanningene. Passord skal ikke deles med andre enn fagfolk. I mailen, skriv navn, hvor du jobber e.l. og i hvilken sammenheng du vil se filmene. Send derfor mail fra din jobb-mailaddresse.

Start video
Start video

SPØRSMÅL TIL BARN I BARNEHAGER

Spørsmålene under kan stilles til barn i barnehager, f.eks. i samlingsstund eller en-til-en, for å få gode råd om hvordan voksne kan gjøre barnehagen så trygg som mulig. 

Hvordan er en snill voksen?
Hvordan kan voksne trøste barn som er lei seg eller sinte?
Hvordan kan voksne vise at de er glade i barna?

ØVELSER (FERDIGHETSTRENING)

PDF til barnehageledere for gjennomføring av opplegget med voksne i barnehager  her
PDF til lærere på barnehagestudier for gjennomføring av opplegget med studenter her

Om øvelsene

Rapporten TRYGT FOR OSS er full av erfaringer og råd fra barnehagebarn. I delen “Voksne som kjennes trygge” deler barn erfaringer og råd om hvordan voksnes følelser påvirker barn, og om voksne som kjennes snille og trygge. 

Under er øvelser laget ut ifra kunnskap fra barn om hva som avgjør om voksne i barnehagen kjennes snille og trygge. Øvelsene kan for eksempel gjøres ved at voksne/studenter sitter sammen to og to eller i mindre grupper. Bruk gjerne erfaringer og råd fra rapporten når dere gjennomfører øvelsene.

Øvelsene kan være fine for å finne ut hva AKKURAT DU kan gjøre eller gjøre mer av. Vær snille og modige med hverandre, og si ifra hvordan ting kan gjøres enda snillere og varmere. 

Viktig å huske når øvelsene skal gjøres:

  • Øvelsene er på tema som er viktige for barn, husk det også hvis det kjennes litt rart å øve sammen med andre voksne
  • Vi mennesker ser ulike ut og høres ulike ut i stemmen. Noen er oftere mer strenge i ansiktet eller snakker med streng stemme. Dette trenger ikke handle om at de er strengere eller kjenner seg strenge. Disse øvelsene kan være viktig for å bevisstgjøre voksne på hvordan de kan oppfattes av andre. Derfor blir den bra om vi få til å være litt ærlige med hverandre

Øvelser til voksne i barnehager

1.Hvordan ser du ut når du er glad? 
Smiler du? 
Vis hverandre og øv på måter dere kan vise ENDA mer at dere er glad. 

2.Hvordan ser du ut når du er streng? 
Vis hverandre. 
Ser du snill ut? 
Kan du se annerledes ut når du føler du må si litt strenge ting? 
Hvordan føles det når den andre voksne så sånn på deg? 
Øv på å se snill ut i ansiktet samtidig som forteller at noe ikke er greit 

3.Hvordan ser du ut hvis du blir redd for at noe dumt eller skummelt skal skje med barna? 
Vis hverandre. 
Ser du snill ut? 
Hvordan føles det når den andre voksne så sånn på deg? 
Kan du se annerledes ut når du opplever ting som kjennes dumt eller skummelt?
Øv på å se snill ut i ansiktet samtidig som du forteller hvorfor du ble litt redd 

1.Hva skjer med kroppen din når du er glad?
Vis hverandre, og prøv ut nye måter. 

2.Hva skjer med kroppen din når du er streng eller redd?
Ser du snill ut? 
Vis hverandre mens dere prater, og kjenn etter på hvordan det kjennes ut.
Øv på hvordan kroppen kan være snill, også når du blir streng eller redd. 

3.På hvilke måter viser du med kroppen at du er glad i barna?
Vis hverandre, og prøv ut nye måter. 
Øv på å utstråle med kroppen at du er skikkelig glad for at barna er i barnehagen.  

1.Hvilken stemme har du når du sier de fine tingene? 
Hvordan kan du bruke stemmen for å vise barna at du er glad i dem?
Bruk den stemmen og si de fine tingene en gang til 
Hvordan ble det når dere endret stemmen? 

2.Hvilken stemme har du når du er streng? 
Vis hverandre. 
Hvordan kan du bruke en snill og rolig stemme også når du er litt streng?
Øv på å si litt strenge ting med snill og rolig stemme. 
Øv på å forklare hvorfor du tenker noe ikke er greit.

3.Hvilken stemme har du når du er redd for noe dumt eller skummelt?
Vis hverandre. 
Hvordan kan du bruke en snill og rolig stemme også når du er redd?
Øv på både å bruke snill og rolig stemme. 
Øv på å forklare hvorfor du kan bli redd når noe skjer. 

1.Hvilke ting gjør du for å vise barn at du er snill? 
Fortell hverandre. 
Se på rådene fra barna. 
Kan du gjøre mer av noe? 
Kan du prøve ut noe helt nytt? 

2.Hvilke ting gjør du for å vise barn at du er glad i dem? 
Fortell hverandre. 
Se på rådene fra barna. 
Kan du gjøre mer av noe? 
Kan du prøve ut noe helt nytt? 

3.Hvilke fine ting sier du til barna? 
Fortell hverandre, og øv på flere ting dere kan si så barn kjenner dere er snille.

Øvelser til studenter på barnehagestudier

1.Hvordan ser du ut når du er glad? 
Smiler du? 
Vis hverandre og øv på måter dere kan vise ENDA mer at dere er glad. 

2.Hvordan ser du ut når du er streng? 
Vis hverandre. 
Ser du snill ut? 
Hvordan hadde du følt deg hvis en annen voksen så sånn på deg?
Kan du se annerledes ut når du føler du må si litt strenge ting? 
Øv på å se snill ut i ansiktet samtidig som forteller at noe ikke er greit 

3.Hvordan ser du ut hvis du blir redd for at noe dumt eller skummelt skal skje med barna? 
Vis hverandre. 
Ser du snill ut?
Hvordan hadde du følt deg hvis en annen voksne så sånn på deg?
Kan du se annerledes ut når du opplever ting som kjennes dumt eller skummelt?
Øv på å se snill ut i ansiktet samtidig som du forteller hvorfor du ble litt redd.

1.Hva skjer med kroppen din når du er glad? 
Vis hverandre, og prøv ut nye måter. 

2.Hva skjer med kroppen din når du er streng eller redd? 
Vis hverandre. 
Ser du snill ut? 
Øv på hvordan kroppen kan være snill, også når du blir streng eller redd.

3.På hvilke måter viser du med kroppen at du er glad i barna?
Vis hverandre, og prøv ut nye måter. 
Øv på å utstråle med kroppen at du er skikkelig glad for at barna er i barnehagen. 

1.Hvilken stemme har du når du sier de fine tingene? 
Hvordan kan du bruke stemmen for å vise barna at du er glad i dem?
Bruk den stemmen og si de fine tingene en gang til 

2.Hvilken stemme har du når du er streng? 
Vis hverandre. 
Hvordan kan du bruke en snill og rolig stemme også når du er litt streng?
Øv på å si litt strenge ting med en snill og rolig stemme. 
Øv på å forklare hvorfor du tenker noe ikke er greit. 

3.Hvilken stemme har du når du er redd for noe dumt eller skummelt?
Vis hverandre.
Hvordan kan du bruke en snill og rolig stemme også når du er redd?
Øv på både å bruke snill og rolig stemme. 
Øv på å forklare hvorfor du kan bli redd når noe skjer. 

1.Hvilke ting kan du gjøre for å vise barn at du er snill? 
Fortell hverandre. 
Se på rådene fra barna. 
Kan du gjøre mer av noe? 
Kan du prøve ut noe helt nytt? 

2.Hvilke ting kan du gjøre for å vise barn at du er glad i dem?
Fortell hverandre. 
Se på rådene fra barna. 
Kan du gjøre mer av noe? 
Kan du prøve ut noe helt nytt? 

3.Hvilke fine ting kan du si til barna? 
Fortell hverandre, og øv på flere ting dere kan si så barn kjenner dere er snille.