FOREBYGG OG GRIP INN TRYGGEST MULIG I VANSKELIGE SITUASJONER 

I mer enn 10 år har barn og unge gitt råd gjennom Forandringsfabrikkens kunnskapsinnhentinger, om hva som kan gjøres når en elev bruker vold eller gjør andre ting som oppleves skummelt for andre elever eller ansatte på skolen. Et svar er klart: Elevene vil stoppes – men det må gjøres på måter som ikke eskalerer situasjonen og samtidig gjør det tryggere både for elever og voksne. 

I vår ble det vedtatt at voksne kan gripe inn fysisk når en elev krenker en person fysisk, utsetter seg selv for fysisk fare, skader eiendom eller gjør noe som “er sterkt fornedrende for eleven selv”. Kunnskapsdepartementet (KD) foreslo deretter at voksne skal kunne gripe inn fysisk for eksempel når en elev stenger for inngangen til klasserom/grupperom og nekter å flytte seg etter gjentatt tilsnakk, skrur av og på lyset gjentatte ganger, skriker uavbrutt eller på annen måte forstyrrer med høy lyd og nekter å stoppe, filmer en annen elev på en krenkende måte osv.

Dette er mange andre uenige i, blant annet Barneombudet, Redd Barna, og Elevorganisasjonen. Forskning viser også at det bør tenkes andre muligheter enn å bruke fysisk makt. I en litteraturgjennomgang av Bethany Hodgkiss og Emma Harding i 2023, skriver de: «Physical restraint can lead to negative emotional and physical consequences in pupils who experience it and it is, therefore, important to explore alternative strategies to reduce or eliminate its use in educational settings».

FNs barnekonvensjon gir staten plikt til å høre synspunkt fra de barn og unge det gjelder når det skal tas beslutninger som angår dem. Dette gjelder i utarbeidelse, videreutvikling og evaluering av lover, planer, retningslinjer og mer. Staten er også forpliktet til å vise hvordan disse synspunktene er vurdert. Vi ser ikke at KD i denne behandlingen har vurdert synspunktene til elever som har vært utsatt for fysisk makt. Derfor har Forandringsfabrikken bedt Stortinget om å nå ta dette på alvor.

INTRODUKSJON TIL FILMENE 

BARNEOMBUDET, ELEVORGANISASJONEN, REDD BARNA OG FF 

HVA GJØR FYSISK MAKT MED ELEVER 

NÅR VOKSNE PÅ SKOLEN BRUKER MAKT MOT ANDRE ELEVER
Voksne kan i beste mening tenke at de må bruke fysisk makt for å stoppe en elev, for å gjøre det tryggere for de andre elevene i klassen. Forandringsfabrikken har hentet inn svar fra elever som har sett fysisk makt bli brukt på andre elever. Disse elevene forteller om at når voksne bruker fysisk makt, kan det lage ekkel stemning i klasserommet. Det er ikke bare skummelt eller vondt for eleven som det blir brukt makt på, men også for dem som ser på. Det kan gjøre at elever lærer dårligere. De kan bli redde på skolen, miste tillit til læreren – og til andre voksne på skolen. Elever som opplever at andre elever i klasserommet bråker mye eller sier stygge ting til andre, ønsker oftest at læreren skal stoppe det. MEN det må gjøres på trygge måter, for at det ikke skal lage situasjonen verre, verken for eleven som blir stoppet eller for elevene som ser på.

Tall fra NKVTS sin omfangsundersøkelse i 2019 viste at 1 av 5 av barn 12-16 år, har blitt utsatt for vold eller overgrep. Hele 4 av 5 hadde IKKE fortalt om det til noen i det offentlige. Det betyr at ansatte på skolen oftest ikke kan vite hvem som bærer på vonde opplevelser. De kan heller ikke vite hvem som har traumer som sitter hardt igjen i kroppen. Elever som ser andre utsettes for fysisk makt, kan være utsatt for vold eller overgrep. Makt kan både lage mange vonde følelser inne i eleven som brukes makt på og elevene som ser på. Disse vonde følelsene kan på lengre sikt lage flere vonde situasjoner i livet til eleven og det kan bli mer maktbruk på skolen.

Elever er tydelig på at bruk av fysisk makt kan lage stor utrygghet på skolen, også for dem som ikke selv blir utsatt for det. Fysisk makt kan få store konsekvenser. Undersøkelser Forandringsfabrikken har gjort viser at når elever blir tatt tak i, holdt fast, dratt i eller holdt mot veggen: 

  • kan situasjonen raskt bli verre og noen ganger ille
  • kan situasjonen sette seg fast i hode og hjertet
  • kan det vekke vonde minner
  • kan det lage skader og sår innvendig nå og for seinere
  • kan de miste mye tillit, ikke bare til den voksne som gjør det, men til voksne i skolen

Ungdommer har mange ganger forklart hvordan bruk av fysisk makt, kan bygge lag med is foran hjertet, for å beskytte det. MEN denne “isen” gjør det vanskeligere for voksne å forstå hva ungdommene strever med og hvorfor de gjør de tingene de gjør. De lukker seg. Elever som gjør dumme eller vonde ting mot andre elever eller mot voksne, ønsker ikke å gjøre skolen til et utrygt eller skummelt sted for andre. Først og fremst vil de gå i en klasse der det kjennes trygt for alle. De vil også at voksne skal forstå hva som ligger bak at dumt eller vondt skjer. Og hvis det trengs, ber de om å bli stoppet, med forståelse og varme. De vil stoppes, trygt.

Å SE FYSISK MAKT BLI BRUKT MOT ANDRE ELEVER 

Å BLI BRUKT FYSISK MAKT MOT 

FOREBYGGE VANSKELIGE SITUASJONER VED Å LAGE TRYGGHET 

Mange ansatte ute på skolene har mange kloke og kreative måter for å lage trygge fellesskap i klassen. Klasserommet blir mye tryggere å være i når skolen sørger for at elevene blir godt kjent med hverandre og læreren og de gir råd til hvordan elever kan bli bedre kjent.

En lærer som er streng uten at den har tillit kan lage frykt. En lærer som har tillit kan stoppe uro og vondt mye lettere og tidligere. For hvis uro skjer i klasserommet eller noe ganske dumt eller skummelt skjer, så kan en lærer som har tillit til barna stoppe en situasjon på en så mye tryggere og god måte om det er tillit. Hvis elever ikke har tillit til de voksne som skal stoppe noe dumt eller skummelt så kan det lage mye frykt inni elever og den frykten kan bli til sinne eller kan komme ut som stygge ord og da kan situasjonen bli verre.

Å BLI GODT KJENT LAGER MINDRE URO, BRÅK OG VONDE HENDELSER 

LAG TILLIT OG TRYGGHET FØR DU KAN VÆRE STRENG 

MØT MED FORSTÅELSE OG GRIP INN PÅ TRYGGEST MULIG MÅTE 

Når elever gjør handlinger som kan utfordre, skremme eller skade, trenger de voksne som klarer å vise barn at de forstår dette. Når elever gjør handlinger som kan utfordre, skremme eller skade, trenger de voksne som er modige og kan roe ned situasjonen på trygge måter. Blir det trygt nok, kan elever klare å fortelle om grunnen og samarbeide om løsninger.

Møtes barn på utrygge måter, kan de vanskelige følelsene inni eleven bli enda sterkere og situasjonen kan raskt bli verre. Da kan de beskytte seg selv ved å være frekke, truende eller bruke vold. Når elever først har begynt å beskytte seg på denne måten, kan det bli enda vanskeligere for voksne å komme inn til grunnen til at barn gjør som de gjør. 

FORSTÅ BAK HANDLINGER ELEVENE GJØR

GRIP INN PÅ TRYGGEST MULIG MÅTE