Bestemme trygt i barnehagen
FRA RAPPORTEN "TRYGT FOR OSS" (2022)
Avgjørelser tas gjennom hele dagen, hver eneste dag i barnehagen. Voksne bestemmer det meste. Barn får være med å bestemme litt.
Barn får være med å bestemme litt i barnehagen. For mange er det med å påvirke hvordan de har det i barnehagen.
Voksne bestemmer det meste i barnehagen. Hvordan det kjennes for barna, handler ofte om hva som blir bestemt, hva de voksne sier når de bestemmer og hvilken måte de sier det på.
Les hele rapporten her
KUNNSKAPSFILMER
Kunnskapsfilmene under bygger på kunnskapen fra rapporten: Trygt for oss (2022). Barna i filmene presenterer noen av hovedsvarene i rapporten.
Du trenger passord for å se filmene. Send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no. Vi sender kun passord på forespørsel fra barnehageansvarlige i kommuneadministrasjon, fagfolk i barnehager eller fra barnehageutdanningene. Passord skal ikke deles med andre enn fagfolk. I mailen, skriv navn, hvor du jobber e.l. og i hvilken sammenheng du vil se filmene. Send derfor mail fra din jobb-mailaddresse.
SPØRSMÅL TIL BARN I BARNEHAGER
Spørsmålene under kan stilles til barn i barnehager, f.eks. i samlingsstund eller en-til-en, for å få gode råd om hvordan voksne kan gjøre barnehagen så trygg som mulig.
Hvordan kan voksne bestemme på snille måter?
Hva vil barn være med å bestemme?
Hvorfor vil barn være med å bestemme?
Hvordan kan det føles hvis barn får være med å bestemme mer?
I BARNEHAGELOVEN
§ 3.Barns rett til medvirkning og hensynet til barnets beste
Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og i saker som gjelder dem selv.
Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen, skal hva som er best for barnet, være et grunnleggende hensyn
I RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
4 BARNS MEDVIRKNING
Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.
Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov.
Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.
ØVELSER (FERDIGHETSTRENING)
Om øvelsene
Rapporten TRYGT FOR OSS inneholder erfaringer og råd fra barnehagebarn. I delen “Bestemme trygt” er tema hva barn ønsker å være med å bestemme, og hvordan voksne kan bestemme på måter som kjennes snille for barn.
Under er øvelser bygd på kunnskap fra barn om hvordan barn kan være med å bestemme, og hvordan voksne kan bestemme på snille måter. Øvelsene kan for eksempel gjøres ved at voksne/studenter sitter sammen to og to eller i mindre grupper. Bruk gjerne erfaringer og råd fra rapporten når dere gjennomfører øvelsene.
Øvelsene kan være fine for å finne ut hva AKKURAT DU kan gjøre eller gjøre mer av. Hvis dere får til et miljø der de voksne er snille og ærlige med hverandre, kan det få stor betydning for å gjøre det trygt nok til at barn kan være med å bestemme.
Viktig å huske når øvelsene skal gjøres:
- Øvelsene er på tema som er viktige for barn, husk det også hvis det kjennes litt rart å øve sammen med andre voksne
- Øvelsene kan være viktig for å bevisstgjøre voksne på hvordan de kan oppfattes av andre. Ærlighet er derfor bra!
Øvelser til voksne i barnehager
Snakk sammen om
Hvilke ting er det en selvfølge for dere at barna i barnehagen er med på å bestemme?
Hva er gode måter å spørre barna om hva det er viktig for dem å være med å bestemme i sin barnehage / på sin avdeling?
Hva gjør dere allerede, for å vite hva det er viktig for barna å være med å bestemme?
Når på dagen tenker dere at det er klokt å snakke med barna om dette?
I hvilke situasjoner kan det være klokt å snakke med barna om det?
Nå skal dere øve
Velg 2-3 av måtene dere nå har snakket om. Bytt på å være den som skal øve på å stille spørsmål til barna om hva de synes det er viktig å være med å bestemme.
Snakk sammen om
Hva kan bli forskjellen når barna spørres om hva som er viktig for dem å få være med å bestemme?
Snakk sammen om
På hvilke måter får barn i dag være med å bestemme i deres barnehage/avdeling?
Hva funker bra og hva funker ikke så bra med disse måtene?
Hvilke andre måter kan barna være med å bestemme på?
Nå skal dere øve
Velg 1-2 av måtene barn kan være med å bestemme. Øv dere på å gjennomføre disse måtene å gjøre det på.
Snakk sammen om
Hva som kan bli forskjellen når barn får være med å bestemme på trygge måter?
Barna i barnehagen har fått være med å bestemme noe i barnehagen. Den voksne skal finne ut hvordan det var for barna.
Nå skal dere øve
Øv på å spørre hvordan det kjentes for barna og hvordan det ble når de fikk være med å bestemme
Snakk sammen om
Hva kan dere bruke tilbakemeldingene fra barna til?
En voksen har bestemt noe, f.eks. som at dere skal gå inn etter å ha vært ute (bruk gjerne egne eksempler).
Nå skal dere øve
Øv på å forklare barna på snille måter hvorfor det er bestemt
Øv på å gi beskjed til barna om det som er bestemt, på en snill måte
Snakk sammen om
Hva blir forskjellen når man gir beskjed på en snill måte?
Øvelser til studenter på barnehagestudier
Snakk sammen om
Hvilke ting er det en selvfølge for dere at barna i barnehagen er med på å bestemme?
Hva er gode måter å spørre barna om hva det er viktig for dem å være med å bestemme i sin barnehage / på sin avdeling?
Når på dagen tenker dere at det er klokt å snakke med barna om dette?
I hvilke situasjoner kan det være klokt å snakke med barna om det?
Nå skal dere øve
Velg 2-3 av måtene dere nå har snakket om. Bytt på å være den som skal øve på å stille spørsmål til barna om hva de synes det er viktig å være med å bestemme.
Snakk sammen om
Hva som kan bli forskjellen når barna spørres om hva som er viktig for dem å få være med å bestemme?
Snakk sammen om
På hvilke måter har dere sett at barn i dag får være med å bestemme i barnehager dere har vært i?
Hva funker bra og hva funker ikke så bra med disse måtene?
Hvilke andre måter kan barna være med å bestemme på?
Nå skal dere øve
Velg 1-2 av måtene barn kan være med å bestemme. Øv dere på å gjennomføre disse måtene å gjøre det på.
Snakk sammen om
Hva kan bli forskjellen når barn får være med å bestemme på trygge måter?
Barna i barnehagen har fått være med å bestemme noe i barnehagen. Den voksne skal finne ut hvordan det var for barna.
Nå skal dere øve
Øv på å spørre hvordan det kjentes for barna og hvordan det ble når de fikk være med å bestemme
Snakk sammen om
Hva kan voksne bruke tilbakemeldingene fra barna til?
En voksen har bestemt noe, f.eks. som at dere skal gå inn etter å ha vært ute (bruk gjerne egne eksempler).
Nå skal dere øve
Øv på å forklare barna på snille måter hvorfor det er bestemt
Øv på å gi beskjed til barna om det som er bestemt, på en snill måte
Snakk sammen om
Hva blir forskjellen når man gir beskjed på en snill måte?