5 RÅD FRA BARN TIL GOD PRAKSIS
Her presenteres råd til god praksis bygd på kunnskap fra barn:
1. Gi viktig informasjon i starten
2. Gi informasjon om hvordan opplysninger deles
3. Blir litt kjent for trygghet
4. Snakk alene med barn
5. Journalfør i samarbeid med barn
ANBEFALINGER TIL PRAKSIS
Her en beskirvelse med anbefalinger til hvordan disse rådene kan gjennomføres i praksis
FILMER
Under er fem filmer, som forklarer hvorfor det er klokt å følge disse anbefalingene
For passord til filmene, send mail til bestilling@forandringsfabrikken.no.
I mailen, skriv navn, hvor du jobber el.l. og i hvilken sammenheng du vil se filmene. Send fra din jobb-mailaddresse.
Gi viktig informasjon i starten
Forklaringer fra barn på hvorfor det er viktig å få informasjon og
hvilken informasjon som det er viktig å få
- Hva BUP er
- Hva BUP kan hjelpe med
- Hvorfor barnet er hos BUP
- Hva som står i henvisningen
- Hva utredning/kartlegging er
- Hva behandling kan være
- Hvorfor BUP kan sette diagnose
- At barnet kan ha med seg en person det er trygg på
- At barnet må si fra hvis det trenger å bytte behandler og at den voksne vil ikke bli sint eller skuffa hvis barnet sier fra om dette
Gi informasjon om hvordan opplysninger deles
Forklaringer fra barn på hva som blir forskjellen når barn vet hva som skjer med det de forteller
Første gang, og regelmessig, gis det informasjon om:
- At behandleren skriver journal og i hvilke situasjoner det skrives
- At journalen finnes i et system der flere kan se det
- Hvem i tjenesten som kan se journalen
- Om og hvordan omsorgspersoner kan se det som står i journalen
- Hva som må stå i journalen og hva kan unntas å journalføres
- for barn under 12 år
- for barn mellom 12-16 år
- for barn over 16 år
- Hvordan behandleren vil snakke med barnet før noe skrives i journalen og om det som skrives
- At behandleres vil snakke med barnet før den snakker med andre som jobber i BUP eller andre som jobber andre steder
Bli litt kjent for trygghet
Forklaring fra barn på hva det å bli kjent har å si på hva barn forteller og hvordan hjelpen blir
Behandleren forteller om dette
- Litt om seg selv som person, f.eks
- noe den er glad i, interesser
- noe man gjør, som gjør den glad
- noe som gjør den stressa, lei seg, redd
- At de to kan snakke sammen på et sted som kjennes trygt for barnet (f.eks gåtur, en benk, annet kontor osv)
Snakk alene med barn
Forklaring fra barn på hvorfor det er viktig at barn får muligheten til å snakke alene og hva forskjellen blir når barn får muligheten til å snakke alene
- Forklarer til omsorgspersoner at BUP har som rutine å snakke med barn alene
- Spør barnet, uten omsorgspersoner i rommet om barnet vil snakke alene med den voksne i BUP
- Spør regelmessig, for å høre om barnet har skiftet mening
Journalfør i samarbeid med barn
Forklaring på hvorfor det er viktig å journalføre i samarbeid med barn
- Journalfører snilt om barn, og mer om hva de får til enn hva de ikke får til. Journalfører på en respektfull måte
- Gir informasjon om hvem som kan se det som journalføres, hva behandleren tenker å skrive i journalen og hvorfor
- Spør barnet hva det tenker om dette
- Hvis barnet ikke vil at noe skal journalføres, spør om hvorfor
- Tenker sammen med barnet, om det er nødvendig at det journalføres eller om det finnes en måte å skrive dette som kan gjøre det tryggere (f.eks hvilke ord som brukes, når det skrives, unnta for omsorgspersoner noe av det som skrives)
- Hvis barnet fremdeles ikke vil at opplysninger skal journalføres, risikovurderes konsekvensene av å gjøre det. At barnet kan miste tillit til behandler, tas med i vurderingen
- Barnets mening om at opplysninger journalføres og deles, er viktig i vurderingen og beslutningen om når og hvordan noe journalføres
- Sikrer at hva som er barnets erfaringer/tanker/meninger/ kommer tydelig frem, når barnet ønsker dette